Delphine Courvoisier, PhD

Statisticienne maître-assistante

delphine.courvoisier@hcuge.ch
Tél. +41 (0)22 372 90 29

Diplômes

  • Ph. D. en psychométrie
  • MS. en statistiques
  • MS. en psychologie

Intérêts et domaines de recherche

  • Latent variable modeling (especially structural equation modeling and item response theory)
  • Ecological momentary assessment / experience sampling
  • Longitudinal data, especially intensive longitudinal data (i.e. many time points)
  • Validation of questionnaire
  • Quality of life
  • Graphical exploratory analysis

Publications choisies

  • Courvoisier DS, Combescure C, Agoritsas T, Gayet-Ageron A, Perneger TV. Performance of logistic regression modeling: beyond the number of events per variable, the role of data structure. J Clin Epidemiol in press.
  • Combescure C, Courvoisier DS, Haller G, Perneger TV. Meta-analyses of binary outcomes from 2*2 tables when the length of follow-up varies and hazards are proportionals. Stat Methods in Med Res in press.
  • Courvoisier DS, Eid M, Lischetzke T, Schreiber WH. Psychometric Properties of a Computerized Mobile Phone Method for Assessing Mood in Daily Life. Emotion 2010;10(1):115-124.
  • Courvoisier, DS, & Etter, JF. Using item response theory to study convergent and discriminant validity of three questionnaires measuring cigarette dependence. (in press). Psychology of addictive behavior. 
  • Courvoisier, DS, Eid, M, & Nussbeck, FW. Mixture Distribution Latent State Trait Analysis: Basic Ideas and Applications. (2007). Psychological Methods. 12:80-104.

Enseignement

  • Modèles psychométriques multidimensionnels : validation de questionnaires et de mesures. 
    14x2h, (2006-8), master en statistique, SES ; master en psychologie, FAPSE. 
    Rôle : responsable du cours et enseignante
  • Statistiques appliquées pour médecins
    4x2h, (2009-2010), Master en médecine. 
    Rôle : enseignante
  • Psychométrie 
    2 ½ jours, (2008-), certificat en recherche clinique orientée patients. 
    Rôle : enseignante
  • Statistiques pour médecins 
    10x2h, (2008-), Bachelor en médecine, 1ère année. 
    Rôle : enseignante 

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